Setiap warna itu memberi seribu erti kepada setiap orang..
dan warna yang sangat memberi erti kepada saya adalah UNGU!~

25.12.12

Aku kuat utk segala ujian ini ~

Allah, berat rasa ujian kali ni. kadang-kadang rasa tak mampu, tapi hati kena kuat. Insyaallah aku boleh. sekarang, perlu tambah lagi semangat sebab tak lama lagi nak exam. tesis perlu diteruskan. lepas tu, fizikal dan mental untuk pertandingan pantun tak lama lagi jugak kena siapkan. ujian bertambah bila nak exam ni, masih lagi tak sihat. batuk tak berkurang pun, malah rasa makin teruk. demam, kadang-kadang rasa ok, kadang-kadang rasa badan panas sangat, sampai menggigil even tak bukak kipas. Allah, kuatkan aku..  malam semalam, rasa sunyi, terus kemas kain baju pegi tido bilik madihah, niatnya nak duduk dalam 3 atau 4 hari. tapi tak boleh, sebab batuk aku teruk, kesian acik dengan rumet dia, tido mungkin terganggu sebab aku batuk sepanjang malam. dia cakap tak ganggu, tapi aku rasa aku mengganggu, so baikla aku balik bilik aku sendiri. semalam, kena paksa dengan timo pegi PK. memang sakit hati bila kena paksa buat benda yang aku tak suka. dari dulu aku tak pernah suka dengan klinik ! sampai nak menangis dalam kete semalam bila timo da belok masuk PK. nak tak nak kena jugak. but, thanks friend. 

pagi ni, baru je lepas call kakak ipar. aku selalu sebut, kakak ipar tiri. sebab dia isteri abang tiri aku. tapi mak cakap, tu bukan abang tiri, sebab walau mak aku dan mak dia tak sama, tapi bin/binti kami sama. kalau aku menikah nanti, abang tu yang akan jadi wali aku. hurmm tak faham.. aku pun tak tau kenapa aku call kakak ipar aku tu. saja rasa nak tanya khabar dan result PMR anak dia. padahal sebelum ni mana pernah aku call dia, messages pon tak pernah. dia kawin dengan abg masa aku kecik lagi. aku pun tak ingat hari kawin dorang tu. dengan abang pun tak rapat, jumpa pun paling kerap setahun 2 or 3 kali. tapi kenapa pulak tangan aku gatal nak call dia ari ni aku pun tak tau. sebenarnya segan dengan kakak, mungkin sebab tak pernah rapat, dan mungkin cara dia buat aku segan. yela dia ustazah, cara pakaian dia sejuk mata memandang. tapi dia baik. sangat-sangat. sebab dia baik sangatla aku segan.  teringat kata-kata dia tadi, 

"dik, sakit ni, Allah turunkan kat kita, untuk buat kita ingat dia, bukan mengeluh, sakit ni boleh gugur dosa-dosa kecil tau, bila kita sakit, kita ingat mati, bila kita ingat mati, dosa kita digugurkan Allah. sabar, banyak doa, Allah tak bagi ujian kalau kita tak mampu."

aku cuma diam. betul apa yang kakak cakap. dengan dia, memang aku banyak diam, tak tau nak cakap apa sebenarnya. dan bila dia tanya,
 "hati tu macam mana, marah lagi?"

 aku cuma diam.

" sampai bila nak marah macam ni?kadang-kadang kita kena belajar maafkan orang dan minta maaf dgn orang walaupun kita rasa kita tak bersalah, dik. mengalah bukan menunjukkan kita lemah, tapi tunjuk yang kita kuat. akak tak nak campur urusan peribadi adik, akak cuma orang luar, tapi akak rasa akak kena nasihatkan adik akak ni. walau macam mana pun, apa pun yang jadi, adik yang kena minta maaf. tak baik layankan sangat rasa marah tu, iblis tengah seronok tengok cucu cicit Adam berdendam, bermusuh macam ni. fikir baik-baik ye sayang. akak tak bermaksud nak singgung perasaan adik dengan kata-kata akak tadi. akak cuma nak tengok semua orang yang akak sayang baik-baik macam dulu."

dan aku cuma jawab nasihat panjang lebar dia satu ayat.
 "orang cuba. mekasih kak." 
aku tak tersinggung pun dia nak nasihat aku macam tu. dari dulu, dia memang suka bagi nasihat. sebab tu aku hormat dia. ye, aku kena belajar minta maaf dan maafkan orang. dah lama aku cuba. tapi hati aku sakit. sahabat aku cakap, sebab aku ego, aku degil dan keras kepala. mungkin. sekarang aku sedang belajar menghargai orang lain, termasuk mereka yang buat aku marah, ego dan degil sampai macam ni. Insyaallah, aku sedia untuk minta maaf dan maafkan mereka nanti.  


Terima Kasih Allah kerana masih kurniakan mereka utk menasihati aku tanpa jemu.

0 Pancaran Ungu:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...