Setiap warna itu memberi seribu erti kepada setiap orang..
dan warna yang sangat memberi erti kepada saya adalah UNGU!~

22.12.12

Bayu,berhembuslah ke Utara, katakan aku sangat rindu~

cuti ulangkaji semester ni, banyak bezanya. tak pulang ke rumah seperti semsester-semester lepas. selalunya, bila aku balik ke utara sana semasa cuti ulangkaji, mak akan buat majlis bacaan Yassin untuk aku. Allah, sebak rasanya sekarang. dan, lepas pulang dari kampung, setiap hari, mak akan telefon, pesan mak yang sudah kuhafal sejak dari semester 1, "jangan study sampai tak tido," "jangan makan maggi," "banyak2 minum air kosong tu," "sebelum masuk exam, jgn lupa baca selawat, doa, jawab tu jangan gopoh."  ayat ni akan keluar setiap kali mak telefon, tapi aku tak pernah jemu dengar. setiap butir kata mak seperti penawar bagi aku.

Rindunya aku pada mak, tak mampu nak ungkapkan macam mana. sayu tengok kawan2 kemas barang, usung beg balik kampung semalam. bahagianya kalian.. aku cuma cakap dalam hati. dan malam ni, hanya ada aku di blok ini. sungguh, dalam rasa sepi dan hati penuh rindu ini, buka buku pun langsung tak boleh baca apa. buka FB, ramai yang update status sedang berada di kampung. macam nak remove friend je sape yang buat status mcm tu. malam ni banyak kenangan dengan mak dan keluarga bermain kat fikiran. dulu, kalau balik rumah, mesti cakap "mak, susahla nak skor subjek ni, esaimen tu payah nak mati la" macam2 rungutan..aku pun tak tau kenapa aku bagitau mak pasal pelajaran aku, sedangkan, mak mana la tau pasal apa yang aku belajar ni. tapi mak jawab " mana ada benda senang dalam hidup ni, nak makan pun, kena ada usaha dulu sebelum nasi tu sampai kat perut, kena cari teman nasi, kena suap, lepas tu kunyah, baru boleh telan. dan aku kembali rasa tenang. habatnya insan yang melahirkan aku ni  :)

Rindu jugak kat adik aku, satu-satunya lelaki dalam keluarga. walaupun selalu bergaduh, dan pastinya dia yang menang, bila jauh lama tak jumpa, aku jadi sangat rindu. selalunya, bila balik kampung, mesti macam2 dia akan cerita dengan aku. pasal kawan2 dia, sebab, aku kenal semua kawan2 dia, pasal cikgu2 sekolah aku dulu, yang paling best, cerita pasal bola dan politik. part ni kami selalu bertekak. hehe. dia baru je habis STPM, harapnya, dia berjaya menjadi seorang mahasiswa nanti. aku ni, walau selalu cari gaduh ngan dia, tak pernah pun aku tak doakan dia.

Rindu pada kakak @ kak cik, selalu, kalau aku balik kampung, dia pun akan balik kampung jugak, sebab nak jumpa aku. tapi dia memang selalu balik, penang dengan kedah tak jauh mana pun.. perangai kami totally berbeza. dia perempuan melayu terakhir la jugak, tak macam aku, tapi, dengan dia aku yang dok cerita macam2, dia cuma dengar dan tanya sikit2. tapi, pasal sale sana sini dia akan ajak aku jadi geng dia.hehe..

Rindu kakak lagi sorang @ kak long. even kak long dah kawin, dia masih lagi ambik berat kat adik2 dia. dengan aku, selalu dia msg, dia col. aku je yang jarang nak contact dia..ada sebabnya.hmm..baru semalam dia msg, nak datang pesta penang tak? maila aku belanja. sayang kak long  ! hehe tapi aku tak boleh balik, kedah mahupun penang. maaf sangat, sebenarnya nak sangat pergi pesta, tahun lepas pun tak dapat pegi, bawak anak kak long, Adam jalan2, beli jajan..rindunya...

lagi satu, rindu kat anak buah kesayangan, Adib. kalau aku balik rumah, mesti dia nak berkepit je dengan aku sampai tak nak balik rumah dia. hehe. rindu nak dengar celoteh dia, dengar dia baca surah itu ini dengan pelatnya, dengar dia nyanyi lagu anak nabi kita dengan lawaknya, Allah, rasa macam nak balik sekarang jugak.

tapi, tak apa. aku boleh berdikari apa. aku kan gadis yang tabah (bak kata ulin) hehe...Insyaallah aku mampu kawal perasaan ni. aku boleh hidup dengan simpan semua rindu ni dalam hati. aku tak pernah lupa untuk mendoakan setiap ahli keluarga yang sangat aku sayang ni. hanya Allah  tahu, betapa aku aku sayang kalian..Insyaallah, bila kita bertemu nanti, aku akan luahkan segala rindu dan sejuta kemaafan buat kalian semua.


Rindu aku umpama ombak, tak pernah jemu menyapa pantai.

0 Pancaran Ungu:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...